OPLEIDINGEN KEUZES:
Veiligheid voor ouderen |
Klik nu op de uitleg van de cursus voor een uitgebreide omschrijving van deze cursus.
|
Opzet Cursus Ouderen en Veiligheid
Inleiding:
De cursus Ouderen en Veiligheid in uw gemeente is geënt op het positief beïnvloeden van de subjectieve en objectieve veiligheid en veiligheidsgevoelens van de ouderen binnen de gemeente. De doelgroep, de ouderen vanaf 55+ worden steeds actiever en staan steeds langer midden in de maatschappij. Door de negatieve berichtgeving, de gebeurtenissen en de feitelijkheden, krijgen de ouderen een toenemend slecht subjectief veiligheidsgevoel. Los van het feit dat de kans op een incident betrekkelijk klein is, wordt het door de media en onderlinge contacten onder een vergrootglas gelegd en wordt de doelgroep onzeker.
De cursus is opgezet om de doelgroep 55+ op een interactieve manier te beïnvloeden en kennis te laten maken met de mogelijkheden die op het gebied van veiligheid en het veiligheidsgevoel bestaan. Negatieve berichtgeving, een relatief goed cijfer betreffende de objectieve veiligheid en de slechte subjectieve veiligheidsgevoelens zijn een ideale omgeving waarin het wantrouwen wordt vergroot en de doelgroep gaat afhaken binnen het maatschappelijke verkeer. Gevolgen als eenzaamheid, versobering, geen plezier in het leven en het afgeven op de overheid omdat zij er niets aan doen neemt de overhand.
De cursus Ouderen en Veiligheid in uw gemeente, is opgezet om de doelgroep 55+ evenals hun begeleiders interactief te laten deelnemen aan sessies die het veiligheidsgevoel en hun veiligheid positief beïnvloeden. Uitgangspunt is dat de doelgroep bestaat uit een niet homogene groep van laag- en hoogopgeleiden. Zij kunnen denken, zij kunnen organiseren en zij kunnen handelen. In deze cursus wordt gebruik gemaakt van deze eigenschappen en door synergie worden de losse eenheden gekoppeld tot een daadkrachtig optredende homogene groep die actief in de hedendaagse maatschappij staat en die zelf nadenkt over hun eigen situatie en omgeving. Door het aandragen van oplossingen, de juiste snaren te raken en het vertrouwen positief te beïnvloeden komt deze groep in actie. Zij zien mogelijkheden en maken gebruik van elkaars kracht.
Doelgroep:
• Ouderen in uw gemeente van de leeftijd 55+
• Begeleiders van voornoemde doelgroep
Doelstelling:
Leer de doelgroep dat: “De kracht zit in de eenheid van de massa”. Gezamenlijk actief met de problemen en gevoelens bezig zijn en gebruik maken van de krachten die in de doelgroep aanwezig zijn. Door herkenning van eigen situaties en getoonde oplossingen te bespreken kan de groep vanuit diverse perspectieven kijken naar oplossingen betreffende veiligheid. De mogelijkheden om de veiligheid en het veiligheidsgevoel van de ouderen positief te beïnvloeden en hun langer actief deel te laten nemen aan de maatschappij, worden vergroot.
Opzet:
Deze basiscursus bestaat uit vijf themadagen van elk 2,5 uur en een praktijk dag van 2 uur in een kleine groep onder persoonlijke begeleiding. De deelnemers, de begeleiders van de ouderen 55+ en de ouderen 55+ worden, ieder in een voor deze doelgroep specifiek ontwikkeld maatwerkcursus, door middel van rollenspellen, presentaties en film rondgeleid in de wereld van veiligheid. Veiligheidsthema’s; thuis, op straat, deelnemen aan de samenleving, en kopen, verkopen en elektronische veiligheid evenals de preventieve en repressieve veiligheid, worden gepresenteerd en besproken, door middel van rollenspel en film. Door het interactieve proces van visualisatie en gesprek bereikt de deelnemer de fase van herkenning. In de cursus worden oplossingen aangedragen en besproken met de deelnemers.
De deelnemers gaan nadenken over hun mogelijkheden met betrekking tot zijn veiligheid. Hierdoor ontstaat naast het groepsproces ook een persoonlijk maatwerk voor elke deelnemer. De opzet van de cursus is dat herkenning leidt tot aanpak van veiligheidsproblematiek. De cursus geeft de deelnemer vertrouwen en eigen beschikking. Voorkomen wordt dat er een beeld van angst en onzekerheid ontstaat. Juist door op een luchtige wijze thema’s te presenteren en te bespreken gaat de deelnemer nadenken over zijn eigen kansen om invloed op zijn veiligheid te hebben. Op een gezellige en ontspannen manier worden oplossing gerichte maatregelen getoond en besproken die elke deelnemer kan ontvangen en toepassen. Het uiteindelijke resultaat zal zijn eigen inzet en toepassing zijn. Niet elke deelnemer zal elke situatie herkennen als een potentieel veiligheidsgevaar. As voorbeeld; iemand die heel alert is met betrekking tot het verstrekken van bankinformatie zal niets doen met de aangedragen oplossingen betreffende oplichting door pincode met bankpas.
Per cursusdag wordt een thema besproken. Via rollenspellen en film wordt de deelnemer attent gemaakt op de mogelijkheden van onveilige situaties. De methodiek en valkuilen van slecht willende personen worden uitgelicht. De opzet is dat onveilige situaties herkend worden en vervolgens effectieve oplossingen aangedragen en/of bedacht, die op een persoonlijk niveau toegepast worden. Dit geldt zowel voor de cursus Ouderen & Veiligheid evenals de cursus Ouderen & Veiligheid Begeleiders.
In de cursus voor de begeleiders wordt naast het basisprogramma dat de ouderen krijgen ook aandacht besteed aan de methodiek van het overbrengen en communiceren met de ouderen.
Door de gehele cursus lopen de thema’s:
• Subjectieve en objectieve veiligheid
• Wat is de kracht van de massa
• Alleen – samen – solidariteit
• Wat zijn de veiligheidsproblemen en welke oplossingen hebben wij.
• Hoe maken wij gebruik van synergie bij sociale interactie
Cursus Dag 1
Gedurende de eerste cursus dag wordt aandacht besteed aan de doelstelling van de cursus. Waarom biedt de gemeente u deze cursus aan, wat wil zij ermee bereiken. In de eerste cursus dag wordt het thema “thuis, in en om de woning” besproken. Een deurgesprek, waar moet je op letten en wat moet je juist wel en wat juist niet doen. Daarnaast worden de deelnemers geconfronteerd met informatie verstrekken. Hoe makkelijk geef je belangrijke informatie weg. Aandacht wordt besteed aan het afbreken van een gesprek en iemand wegsturen van de voordeur, dan wel de woning. De deelnemers worden gevraagd om met een telefoonboom te gaan werken gedurende de cursus. Hiermee laten wij de voordelen van sociale controle en het doorbreken van eenzaamheid zien.
Specifiek voor de begeleiders wordt aandacht besteed aan de methodiek van overbrengen van de materie op de doelgroep 55+ zonder onnodige onrust te veroorzaken.
Cursus Dag 2
Gedurende de tweede cursus dag wordt het thema “op straat” besproken. Het aanspreken op straat, zakkenrollers en overvallen. Hoe beïnvloedt je je eigen veiligheid. Hoe kijk je naar de omgeving. Waar moet je op letten als je naar buiten, de straat op gaat. Tip en oplossingen om zakkenrollen te voorkomen. Sociale controle en samen sterk staan.
Vervolgens wordt aandacht besteed aan het signalement van iemand opnemen. Het gebeurt vaak dat ouderen een signalement moeten geven en absoluut niet weten waarop zij moeten letten. De specifieke kenmerken worden onderstreept. Als voorbeeld voor iemand van 160 cm is iemand van 175 groot. Voor iemand van 190 cm is die zelfde persoon klein. Het blijft wel dezelfde persoon.
Specifiek voor de begeleiders wordt aandacht besteed aan de methodiek van overbrengen van de materie op de doelgroep 55+ zonder onnodige onrust te veroorzaken.
Cursus Dag 3
In de derde cursusdag wordt aandacht besteed aan het thema “deelname in de samenleving” Vanuit veiligheidsoogpunt wordt gekeken naar activiteiten zoals winkelen, naar de markt gaan, café bezoek en het bezoeken van de schouwburg of de bibliotheek. Door middel van rollenspel worden situaties nagebootst en worden de als algemeen gangbare handelingen zichtbaar voor de deelnemers. Voorbeelden zijn houdt de tas aan de zijde van de bebouwing, zodat beroving vanaf een scooter moeilijker wordt. Houdt de tas gesloten tijdens het actief inkopen op de markt. Doe de beurs niet automatisch in de achterzak enz.
Specifiek voor de begeleiders wordt aandacht besteed aan de methodiek van overbrengen van de materie op de doelgroep 55+ zonder onnodige onrust te veroorzaken.
Cursus Dag 4
De vierde cursus dag is de “praktijk dag”. De deelnemers gaan in kleine groepen 4 tot maximaal 5 deelnemers daadwerkelijk de praktijk in. Zij bezoeken een markt, gaan winkelen, bezoeken een café en kijken naar de zaken die zij als onveilig herkennen. Mede door de herkenning is de deelnemer met de materie bezig. Hierdoor corrigeert de deelnemer zichzelf automatisch, hij denkt er aan en wil onbewust een goed voorbeeld zijn.
Deze cursus dag wordt door de docent begeleid en gedurende de dag zijn diverse terugkoppel momenten. Gezien de leeftijd van de doelgroep zal een pauze ingelast worden.
Voor de begeleiders wordt de praktijk dag ook gedaan. Zij krijgen dan handvaten om gedurende hun omgang met de ouderen hen erop te attenderen hoe en wat zij doen.
Cursus Dag 5
Gedurende lesdag 5 gaan we nader in op de thema’s “kopen, verkopen en elektronische veiligheid”. Hoe wordt door de deelnemers hun bankgegevens beschermd. Wat moet je doen om deze gegevens te onthouden maar niet overal op te schrijven. Wat zijn juiste en wat zijn foute combinaties om gegevens te koppelen. We laten door middel van rollenspel en film zien hoe je moet pinnen, waar je op moet letten en hoe je met onbekenden moet omgaan. Wat betekent internet voor de ouderen. De meeste kunnen goed met internet omgaan. Kunnen zij ook met verkoop en koop websites omgaan? Welke gegevens geven zij aan het internet weg? Creditcard zo en aan wie? Hoe reageren zij op gladde verkoopgesprekken waarin zij uit beleefdheid een paar keer ja zeggen en vervolgens een contract hebben afgesloten.
Al deze zaken worden gepresenteerd en krijgen zij adviezen mee hoe hier mee om te gaan.
Specifiek voor de begeleiders wordt aandacht besteed aan de methodiek van overbrengen van de materie op de doelgroep 55+ zonder onnodige onrust te veroorzaken.
Cursus Dag 6
Deze laatste cursus dag is de afsluiting van de cursus. Op deze dag worden de thema’s “preventie en repressie” behandeld. Door het vertoon van film en rollenspel wordt nader ingegaan op de veiligheid van senioren, de veiligheid om het huis en inbraakpreventie. Het Politie Keurmerk Veilig Wonen wordt onder de aandacht gebracht en verwezen wordt naar een keuring door het PKVW-bedrijf dat een advies kan geven om inbraak te voorkomen door goed hang en sluitwerk maar ook verlichting en controle uit te voeren.
De in de eerste lesdag opgestelde telefoonboom wordt opgehaald en de ervaringen ermee worden gedeeld. De sociale veiligheid en de onderlinge ervaringen worden in de evaluatie benoemd en beoordeeld.
Kosten:
De kosten voor de betreffende cursussen zijn:
Ouderen en Veiligheid wordt geleverd voor de verkoopprijs € 365, - p.p. excl. 21% BTW
Onder voorwaarde van:
• minimale afname van 50 personen.
• verdeeld in 4 groepen van 12 a 13 personen.
• cursus vindt plaats op locatie ( zorg voor opdrachtgever )
• levering direct, in overeenstemming met opdrachtgever
• planning in overleg met opdrachtgever en deelnemers
• opdrachtgever draagt deelnemers aan en zorgt voor overzichtslijst deelnemers
Ouderen en Veiligheid Begeleiders wordt geleverd voor de verkoopprijs van € 365, - p.p. excl. 21% BTW
Onder voorwaarde van:
• minimale afname van 25 personen.
• verdeeld in 2 groepen van 12 a 13 personen.
• cursus vindt plaats op locatie ( zorg voor opdrachtgever )
• levering direct, in overeenstemming met opdrachtgever
• planning in overleg met opdrachtgever en deelnemers
• opdrachtgever draagt deelnemers aan en zorgt voor overzichtslijst deelnemers
Graag zijn wij u van dienst met meer informatie of een persoonlijk gesprek waarin de ervaringen die opgedaan zijn in andere gemeentes met deze cursussen voorgesteld kunnen worden.
Wilt u zich toch alvast aanmelden voor deze cursus in de toekomst, neem dan telefonisch contact met ons op, op 06-11293076.